2017. július 25., kedd

Testről és lélekről - 2017

Végre-valahára megnéztem Enyedi Ildikó díjnyertes filmjét! Az első néhány percben egyáltalán nem tetszett, lassúnak, szaggatottnak és túl naturálisnak tartottam. A vágóhíd-jelenetek csupaszok, nagyon véresek, majdhogynem sokkolóak (a gyakorlatban is sokkolnak). Próbáltam magyarázatot találni arra, hogy miért éppen vágóhídon játszódik. Talán hogy a TEST még jobban kontrasztba kerüljön a LÉLEK-kel? A profán a természetfelettivel?

Mária, a női főszereplő (Borbély Alexandra) autista, ennek megfelelően nagyon nehezen teremt kapcsolatokat, akadályozott a kommunikációban, és képtelen a testi érintésre, nem bírja a rendetlenséget, ha valami nem szabályos. Konyhaszekrény-fiókjában a megfelelő rekeszekben egy-egy kés, kanál és villal található, fegyelmezett rendben. Szó szerint sorszámukra hivatkozva idézi vissza a férfi főszereplő mondatait, még a 17-et is. Ruházkodása, járása, beszéde majdnem egy roboté. Új munkatárs, minőségi ellenőr, mint kiderül, orvos.

Endre, a férfi főszereplő (Morcsányi Géza) egyik keze béna (nem tudom, miért), pár éve elvált, nincsenek kapcsolatai, egészségügyi okokból gyakorolt szexuális életével is felhagyott, csendes, kissé meditatív alkat, erős öntudattal. Gazdasági vezető, amolyan második az egyenlők között.

Akkor lesz érdekes a film, amikor a búgatópor-lopás és az ebből következően egy 50. érettségi találkozót megfűszerező orgia miatt kirendelt pszichológus (Tenki Réka, nekem tetszik az alakítása) felderíti, hogy Mária és Endre minden éjszaka közös álmot álmodik, szarvaspárt alkotnak, téli tájon járkálnak, táplálékot keresnek, isznak, futkároznak, orruk összeér... és pontosan ugyanaz történik a két párhuzamos álomban. Ezt elkezdik mesélni egymásnak, így lassan megismerik és megszeretik egymást, de gátlásaik lelassítják az egymásra találás folyamatát. Közben Mária visszamegy gyerekpszichológusához (Jordán Tamás), aki kétségbeesetten , de elég tanácstalanul próbál segíteni rajta érintéssel szembeni averziója és szexuális gátlásai leküzdésében.

A szexjelenet is tanulságos, nincs feloldódás, Mária kívülről figyeli a részben éppen ezért mechanikus történést... nem tudjuk meg, mi lesz a jövő.

A  89 éves Békés Itala 20 kilós takarítónője derűt sugárzó mellékszereplő, és csodás, ahogyan megmutatja, milyen a nőies mozgás, "csak semmi túlzás". Mácsai Pál is jó rendőrnyomozóként, de Nagy Ervin, a vágóhíd bikája jellegtelen, erőtlen, mint általában. Előzetes itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése